Leropgave – billedkrukker

Mål:

  • At tilegne sig kundskaber og viden om grundlægende arbejdsprocesser  i arbejdet med ler
  • At udtrykke forstillinger og fantasi – udtrykke sig i kunsten
  • At fremstiller en billedkrukke, som er en individuel gendigtning eller videre bearbejdelse af et billed
  • At tilegne sig indsigt i billedkrukkens historie og dens kunstneriske udformning i forskellige kulturer

Tilgang: håndværksmæssigt tilgang

Rammebetingelser:

Materialer:

  • Knive
  • Modellerpinde i forskellige tykkelser
  • Slynger
  • Træliste = man kan banke krukken glat med den
  • Kageruller eller rundstok (pladeteknik)
  • Avis
  • Drejeskiver
  • Ståltråd til skæring
  • Poser til indpakning

Fagudtryk:

Billedkrukker (Narrative krukker formet i ler. Krukkerne er funktionelle i det de har en praktisk funktion, samtidig  fortæller krukkerne en historie.)

Pølseteknik & pladeteknik

Glasering

Opgavebeskrivelse:

Emnet for billedkrukkerne er: Eventyr

Temaet for billedkrukkerne er: Shrek

1. Lave små skitser (i papirler).

Vælg hertil en scene fra Shrek-filmen og illustrere det så man får en fortælling ud af at se på krukken – kan også være en videre digning af scenen.

De er idégivende og inspirerende i forhold til vores videre arbejde.

Galleri: Skitser

2. Vælge en af dine 3 skitser og lav en ny skitse med oliekridt eller progresso.

Fokus på farvevalg og opbygningen.

Galleri: Oliekridt / progresso skitser

3. Form endelig billedkrukken op i lertyp 1154 og brænd den i el-oven.

Galleri: Arbejdsrocessen og resultat 

4. Efter brænding af billedkrukken skal den glaseres og brændes igen.

Galleri: Glaserings processen og det endelige resultat

???

Overvejelse om opgaven:

  • læder hårdt tilstand = ca. efter en uges tid tørring – figuren kan bære sig selv uden at falde sammen/ detaljearbejde 
  • Slikker=  indtørret ler, som har stået i vand natten over og derfor er blevet til en mudret masse, der fungere som lim
  • pølseteknik = man ruller noget ler ud i lange pøler i nogenlunde samme tykkelse. Herefter lægger man lerpølsen rundt om bunden og derefter en lerpølse ovenpå, og så bruger man enten fingrene eller modellerpinde til at kitte leret sammen
  • En god idé at tage skitser undervejs – brainstorming
  • Billedsamtale er af afgørende betydning her. – Lad børnene fortælle deres historie bag deres billedkrukke
  • Brug skemaet: „Hvad kan du se?“

„Hvad kan du se?“

a)    Figur (hvis det er en figurativ skulptur): Krop, hoved, ben, fødder, arme, hænder, hår, muskler, tøj.

b)    Størrelse: Stor, lille, midt imellem.

c)    Form: Rund, firkantet, trekantet, tyk/tynd, hul/massiv – evt. kombination af former. Evt. bløde former, organiske former, geometriske former. Er der huller i skulpturen, eller er den ’ud i et’?

d)    Materiale: Jern, sten, kobber, bronze, træ, ler, gips.

e)    Overflade: Glat, ru, hård, blød, kold, varm, blank, mat.

f)     Farve: Ingen farver, mange farver. Hvilke?

g)    Balance: er der balance i skulpturen? Vælter den? Kan man stå sådan i virkeligheden? Er den rolig eller urolig, tung eller let. Hvordan møder skulpturen understøttelsesfladen (bord eller sokkel)

h)   Detaljer: Er der nogen specielle detaljer? Eks. Store øjne, lille hoved, tyk mave, kun 4 fingre, korte arme.

i)     Sammenligning: Sammenlign evt. skulpturen med virkeligheden. Ligner den et rigtigt menneske/dyr, er størrelsen naturalistisk, er formen naturalistisk. Er der noget der er mere ligesom virkeligheden end andet? Samenlign med andre skulpturer, er der nogen I kender som minder om, eller nogen på stedet, der ligner?

Galleri: Praktik på en Waldorfskole og inspiration til lerarbejde

Hvor i Fælles Mål?

 

 

Hinterlasse einen Kommentar