Mål:
- At tilegne sig kundskaber og viden om grundlægende arbejdsprocesser i arbejdet med ler
- At udtrykke forstillinger og fantasi – udtrykke sig i kunsten
- At fremstiller en billedkrukke, som er en individuel gendigtning eller videre bearbejdelse af et billed
- At tilegne sig indsigt i billedkrukkens historie og dens kunstneriske udformning i forskellige kulturer
Tilgang: håndværksmæssigt tilgang
Rammebetingelser:
Materialer:
- Knive
- Modellerpinde i forskellige tykkelser
- Slynger
- Træliste = man kan banke krukken glat med den
- Kageruller eller rundstok (pladeteknik)
- Avis
- Drejeskiver
- Ståltråd til skæring
- Poser til indpakning
Fagudtryk:
Billedkrukker (Narrative krukker formet i ler. Krukkerne er funktionelle i det de har en praktisk funktion, samtidig fortæller krukkerne en historie.)
Pølseteknik & pladeteknik
Glasering
Opgavebeskrivelse:
Emnet for billedkrukkerne er: Eventyr
Temaet for billedkrukkerne er: Shrek
1. Lave små skitser (i papirler).
Vælg hertil en scene fra Shrek-filmen og illustrere det så man får en fortælling ud af at se på krukken – kan også være en videre digning af scenen.
De er idégivende og inspirerende i forhold til vores videre arbejde.
Galleri: Skitser
2. Vælge en af dine 3 skitser og lav en ny skitse med oliekridt eller progresso.
Fokus på farvevalg og opbygningen.
Galleri: Oliekridt / progresso skitser
3. Form endelig billedkrukken op i lertyp 1154 og brænd den i el-oven.
Galleri: Arbejdsrocessen og resultat
4. Efter brænding af billedkrukken skal den glaseres og brændes igen.
Galleri: Glaserings processen og det endelige resultat
???
Overvejelse om opgaven:
- læder hårdt tilstand = ca. efter en uges tid tørring – figuren kan bære sig selv uden at falde sammen/ detaljearbejde
- Slikker= indtørret ler, som har stået i vand natten over og derfor er blevet til en mudret masse, der fungere som lim
- pølseteknik = man ruller noget ler ud i lange pøler i nogenlunde samme tykkelse. Herefter lægger man lerpølsen rundt om bunden og derefter en lerpølse ovenpå, og så bruger man enten fingrene eller modellerpinde til at kitte leret sammen
- En god idé at tage skitser undervejs – brainstorming
- Billedsamtale er af afgørende betydning her. – Lad børnene fortælle deres historie bag deres billedkrukke
- Brug skemaet: „Hvad kan du se?“
„Hvad kan du se?“
a) Figur (hvis det er en figurativ skulptur): Krop, hoved, ben, fødder, arme, hænder, hår, muskler, tøj.
b) Størrelse: Stor, lille, midt imellem.
c) Form: Rund, firkantet, trekantet, tyk/tynd, hul/massiv – evt. kombination af former. Evt. bløde former, organiske former, geometriske former. Er der huller i skulpturen, eller er den ’ud i et’?
d) Materiale: Jern, sten, kobber, bronze, træ, ler, gips.
e) Overflade: Glat, ru, hård, blød, kold, varm, blank, mat.
f) Farve: Ingen farver, mange farver. Hvilke?
g) Balance: er der balance i skulpturen? Vælter den? Kan man stå sådan i virkeligheden? Er den rolig eller urolig, tung eller let. Hvordan møder skulpturen understøttelsesfladen (bord eller sokkel)
h) Detaljer: Er der nogen specielle detaljer? Eks. Store øjne, lille hoved, tyk mave, kun 4 fingre, korte arme.
i) Sammenligning: Sammenlign evt. skulpturen med virkeligheden. Ligner den et rigtigt menneske/dyr, er størrelsen naturalistisk, er formen naturalistisk. Er der noget der er mere ligesom virkeligheden end andet? Samenlign med andre skulpturer, er der nogen I kender som minder om, eller nogen på stedet, der ligner?
Galleri: Praktik på en Waldorfskole og inspiration til lerarbejde
Hvor i Fælles Mål?