Grafikopgave – Linoleumsnit

Mål: 

  • At børn skal arbejde med udvikling i billedprocesser.
  • At sampling af forskellige elementer skaber ny virkelighed.
  • At ordne og komponere med udgangspunkt i ”kaos”.
  • At børn skal arbejde med grafiske kvaliteter som store kontraster- fladen- ikke detaljer.

Tilgang: tegnemæssigt, håndværksmæssigt

Rammebetingelser: -/-

Materialer:

  • Blyant , papir,
  • Glittet karton, sort oliekridt, Skrabeinstrumenter
  • Sort papir.hvid oliekridt
  • Kalker eller karbon papir
  • linoleum, flamingo, spånplade, roer,  linoleumskæresæt, Stemmejern. Hobbyknive.
  • Tryksværte (vandbasis ) Acrylfarve
  • Acryl eller glasplader, valser

Fagudtryk:

Højtryksteknik

Iagttagelsesskildringsformen

Forstillings- og fantasiskildringformen

Opgavebeskrivelse:   Højtryksarbejde „Find dit rum“

1. Udgangspunktet for din ”Find dit rum” opgave skal være  > Iagttagelsesskildringsformen <

2. Udgangspunktet for din „Fint dit rum“ opgave skal være > Forstillings- og fantasiskildringformen <

Proces:

1. Du skal først tegne iagttagelsestegninger fra forskellige  „‚rum“.

„Dit rum“ kan defineres meget konkret som et fundet rum i dine omgivelser:

en plads – en gade – en have – et sted på havnen –samlinger,  f.eks som træer i  en skov , fisk på et museum, mennesker på en strand eller gade 

Tegn flere tegninger fra dine rum, gerne mange, sådan at du virkelig fordyber dig i disse forskellige. Både omrids og lys/skygge.

2. Du skal øve forskellige metoder, inden du går i gang med linoleumssnit.

For at forberede dig på skærearbejdet med linoleum skal du arbejde med at afklare det abstrakte i højtrykdisciplinens teknik .

Man kan f.eks. arbejde med :

    • Karton –sort oliekridt – ’skrabe-teknik‘
    • Billedbearbejdning på computeren
    • Sort/ gråt  papir og hvidt oliekridt
    • Se på andres arbejde med linoleumssnit som inspiration ( bla. børns)

Galleri:  Skitser – forarbejde – forstudie

 3. Bagefter skal du arbejde videre og overføre din færdig motiv på linoleumpladen for at kunne gå i gang.

Det kunne være naturligt at overføre forskellige dele fra dine rumtegninger , med kalkerpapir, til linoleumpladen, således at det færdige forlæg på linoleumpladen bliver et mix af forskellige elementer fra tegningerne. Du bruger altså din fantasi og forestilling til at komponere et billede på linoleumspladen som ikke nødvendigvis er en kopi af en iagttagelsestegning.

Galleri: Arbejdsproces og resultater

Overvejelser om opgaven:

  • Kræver vejledning og et godt forarbejde
  • Børn vil ofte tegne en konturlinje med kniven – og stregen bliver hvid i det færdige tryk, men det er ikke grafik
  • At sampling af forskellige elementer skaber ny virkelighed = brug af fantasi, kreative processer
  • Svært at sætte tidsramme på
  • Udfordring at arbejde med skærværktøjet

Mulige alternativer:

Flamingo:

Som er let at skære i med hobbykniv eller mere vildt og expessivt skrabes i med alle lidt hårdere ting. Det giver en ulden kant. Flamingoen skal være så fast som mulig. Hvis du vil arbejde med store formater er flamingo en god og billig mulighed. I stedet for den dyre tryksværte kan du med fordel bruge acrylmaling som her pensles på.

Spånplade:

Der kan arbejdes med stemmejern og hammer, – og andre grove skæreinstrumenter. Pladen slibes med sandpapir og den males sort inden der skæres.

 

Galleri: Inspiration og andres linoleumværker

Galleri: Selvportræt

  • Identitets dannelse
  • Bevidst arbejde med sig selv
  • selvforståelse og opfattelse af egen identitet
  • Mulighed for en sammenhængende undervisningsforløb om emnet: Identitet – Jeg og min omverden – Mig selv osv.

 

Hvor i Fælles Mål?

Formålsparagraf stk. 2

Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst,
medier og andre visuelle udtryks- og kommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder
og andre visuelle former.

Grafik:

De grafiske billeder er bærere af en lang række æstetiske virkemidler. Nogle trykformers klarhed og forenkling er
velegnede til fx plakater og bogillustrationer, andre værktøjer sætter særlige grafiske spor, gråtoner og strukturer.
Der arbejdes med ældre grafiske teknikker i en forståelse af betydningen af historisk viden om kommunikationsprocesser, samt fordi nogle af metodernes langsomhed bevirker en udvikling af øje/hånd koordinationen og en langsomhed, der befordrer refleksion.

Der kan arbejdes med enkle eller mere komplicerede trykformer, fx linoleumstryk som giver eleverne kundskab
om forskellige grafiske metoder. I det grafiske arbejde arbejdes der med lys og form i fladen. Overfladen kan
skildres ved brug af forskellige skæremåder og skraveringer. Der tilstræbes en enkelhed i udtrykket.

Inden skærearbejdet kan eleverne undersøge, hvad spejlvending af motivet betyder for det endelige udtryk. Man
kan på forskellig vis, fx på vinduet eller et lysbord, få tegnet billedet op på bagsiden, før det overføres til fx linoleum.
Billedet kan desuden scannes ind i en computer og udsættes for eksperimenter.

Identitetsudvikling

Billedkunst er et kunstnerisk-æstetisk fag, som indeholder både et kundskabs- og færdighedsområder. Ved hjælp af kunstneriske arbejdsmetoder giver eleverne billedligt udtryk for oplevelser, holdninger, følelser og fantasier og opnår dermed erkendelse af sig selv og forståelse af omverdenen.

Arbejdet med billedsproget indgår som en del af elevernes personlige og sociale udvikling og har bl.a. stor betydning for deres identitetsdannelse. Der tages udgangspunkt i emner og temaer, der er af betydning for eleverne og samfundet. Der arbejdes med skiftende skildringsformer, der er karakteriseret ved forskellige måder at opleve og udtrykke sig på. Ved at give udtryk for et indhold i en til sigtet form udvikler eleverne erkendelse og opnår ny viden. Eleverne lærer således at iagttage, beskrive, reflektere og kommunikere i et visuelt formsprog.

Hinterlasse einen Kommentar